Monday, August 21, 2006

PM Wants States To Enforce Laws On Spreading Faiths.

Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi wants states, yet to enforce laws to stop the spread of other beliefs among Muslims, to implement them to prevent the emergence of defects among the people in the country. The Prime Minister said these states should consider the matter and took actions so that racial harmony in the country was preserved.

"Why are they still not doing it? To those states that have not (legislated such laws), they should consider. Take whatever actions needed," he told reporters. He said this when asked to comment on four states, namely Federal Territories, Penang, Sabah and Sarawak, that had yet to legislate laws to prevent other faiths from spreading their beliefs among Muslims.

Article 11(4) of the Federal Constitution allowed laws of the states, Kuala Lumpur, Labuan and the Federal laws to control and prevent the spread of any faiths or religious beliefs among Muslims. Abdullah said he had always reminded people not to raise religious issues as they could provoke conflicts if left unattended. "I have always said do not raise this matter. But it emerges here, there, back and forth. If we take the attitude (not to raise), then only the religion (Islam) has the status quo. But if it is continuously being raised, what will happen then? A conflict," he said.

He said that it was not easy to settle matters related to religions or involving the relationships between races as each parties would be emotional to a point of quarrelling. "We do not want this (to a point of fighting)," he said. He said Islam's position as the official religion had been agreed upon by leaders a long time ago, and the result of discussions among the races had allowed Malaysians to live in peace.

"This had been agreed upon since the early years among the leaders who helped the country achieve independence. All the laws or the Constitution had been thought of together. Many matters had been decided upon because they hoped these would not become problems in the relationships among the people of Malaysia, which comprises many races and religions. That was their hope. They considered all these (during the early days of independence). So after considering all that, they incorporated in the Constitution whatever that had agreed upon. The discussions of wise elders at that time must be followed by us," Abdullah said.

The Prime Minister said that other countries were impressed with what were enjoyed by the multi racial and religious Malaysians. He said this was because other countries could not experience the good ethnic relations that were found in Malaysia.

5 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Other countries envious with our multi racial atmosphere !
Really ? Which country and which survey revealed that ?
I rather believe the take of the foreigner who visited this country several times and had lunch with a group of non malays and later a group of malays and what these conversations revealed(Read in Malaysia Today about 3 weeks ago).
Their are a lot of suppresed emotions and the attitude of subordination among non muslims when it comes to questioning ketuanan issue and hoping the next generation doesnt have to endure. the same suffering.

11:57 AM GMT+8  
Anonymous Anonymous said...

Ia hanya untuk orang Melayu yang ternyata didalam perlembagaan bahawa orang Melayu adalah Islam.
Kenapa mesti Non muslim nak masuk campur dlm hal2 orang Islam , ada kami menganggu gugat kebebasan anda untuk anuti agama apa pun di Malaysia....jika Ya sila bagi tau...

Ianya Khas untuk orang melayu dan kami tidak perlukan suara anda untuk berdiskusi hal ini Because u r not MALAY . Anda tiada Hak untuk bersuara mewakili mana-mana orang Melayu pun.

Kami mempunyai aku janji dan sumpah serta ikrar kami sebagai muslim , Islam bukan bererti Keganasan atau Penyekat Kebebasan anda untuk hidup dibumi ini. Seperti Agama Lain mempunyai Rules and Regulation so we are .

Anda perlu bersyukur kerana kami membenarkan anda untuk hidup Aman dan membuat Kekayaan di Bumi Melayu ini tanpa sebarang halangan. Dan sedarlah bahawa bangsa lain hanya Merempat dibumi Melayu dan kami memberikan ruang untuk anda hidup, CHinese n Indian People or even from Europe....

Kami hanya menjaga keharmonian kami yang beragama Islam dan kepercayaan kami . Jika tidak mahu kami ganggu kebebasan anda maka jangan ganggu kami.

Maaf kerana keterangan ini berbau Perkauman , tetapi sedarlah demi menjaga keharmonian janganlah anda pertikaikan apa yang Orang Islam Buat kerana kami pernah hendak mengganggu gugat kebebasan Non Muslim untuk anuti apa sahaja agama

Islam adalah Agama yang universal dan cubalah fahami what Is Islam actually, kajilah dan anda akan faham Apa itu Islam

11:26 AM GMT+8  
Blogger The Malaysian. said...

anonymous, aku setuju 100%

1:45 PM GMT+8  
Anonymous Anonymous said...

Kepada anonymous pertama:

Untuk maklumat anda, kami tidak tiada apa-apa minat untuk bercampur tangan kedalam hal-ehwal agama Islam dan orang Melayu. Langsung tiada apa-apa keperluan untuk kami yang manganut agama yang lain untuk menyebarkan agama kami kepada kaum Melayu yang berpenganut agama Islam. Kami tidak perlu dan selebihnya, tidak mahu menggangu ke dalam satu agama yang memerlukan perlindungan perundangan untuk menahan penganutnya daripada menukar agama kepada agama lain. Kami gerun dan tersentuh hati dengan keyakinan anda terhadap agama 'pilihan' anda, dan percaya bahawa langusng tiada apa perbuatan atau cara untuk menukarkan anda kepada agama lain. Untuk kami, ia adalah satu pembaziran tenaga, usaha dan masa untuk membuat demikian; terdapat perkara lain yang lebih penting dalam hidup kami daripada isu agama ini.

Ini bukan bumi Melayu, ini adalah bumi Malaysia. Saya adalah orang lahiran Malaysia; ini adalah tanah airku. Situasi saya adalah sama dengan situasi orang Asia beragama Islam di negara-negara lain, seperti di negara Inggeris, Perancis dan Amerika. Seperti orang-orang ini, saya tidak memerlukan kebenaran daripada anda, atau orang yang berfikiran seperti anda, untuk menjalankan hidup saya di sini. Saya membayar cukai saya dan memberikan sumbangan saya kepada negara ini, sama ada daripada segi kewangan, tenaga atau sokongan moral. Kamu tidak memberikan saya apa-apa, dan saya tidak memerlukan apa-apa dari anda.

12:30 AM GMT+8  
Anonymous Anonymous said...

Bapaku dan bapamu telah sama-sama bersetuju secara timbal balik antara lain:

1)bapaku memperakui bapamu dan anak-cucunya yang lahir di Tanah Melayu selepas merdeka sebagai rakyat negeri ini dan kamu bebas mengamalkan kepercayaan agamamu;

2)bapamu bersetuju untuk memberi keistimewaan ketuanan kepada bapaku dan anak-cucunya dan mengiktiraf Islam sebagai agama rasmi negeri ini dan tidak akan masuk campur mengenai hal ehwal Islam.

Pelik yang kamu mahu aku terus berpegang kepada janji bapaku tetapi kamu mahu mengubah janji bapamu dengan alasan "time & circumstances have changed".

Kalau itu yang kamu mahu, serahkanlah kerakyatan mu dan pergilah ke tempat lain yang kamu tidak akan menghadapi "suppressed emotions and feeling of subordination".

Sekiranya kamu rela melepaskan keistimewaanmu, aku juga rela melepaskan keistimewaanku.

Ketahuilah rumbakasta yang sesungguhnya tiada banyak negeri di dunia yang seindah negeri kita. Aku telah banyak menjelajah dunia dan lama hidup di perantauan. Be grateful for what we have here in Malaysia!!!

1:34 AM GMT+8  

Post a Comment

<< Home

!-- End #sidebar -->
Malaysia Blog Sites Listing Check Web Rank World Top Blogs - Blog TopSites hits Blog Portal