Tuesday, September 09, 2008

Muhyiddin Confirms Dr M Returning To Umno. Head For The Hills The Old Plague Cometh

Umno vice-president Tan Sri Muhyiddin Yassin has confirmed that former prime minister Tun Dr Mahathir Mohamad is returning to the party.

He said that Dr Mahathir expressed his intention to return to Umno at a meeting last Saturday.

He added that he informed Umno deputy president Datuk Seri Najib Tun Razak on Monday of Dr Mahathir’s intention to rejoin the party.

Dr Mahathir, who has been a vocal critic of his hand-picked successor Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, quit Umno in May, saying that he would only return to Umno when there was a leadership change. (The Star Online)

***** As if we Malaysians don't have enough problems already! Now we have to dangerously add on the mother (father) of all racists into what is potentially a very serious scenario. Allowing Dr M to intrude or insinuate himself into the political equation at this point in time is to add the proverbial fuel to the fire.

He can do the nation a great favour by remaining where he is right now, retired and safely out of OUR harm's way. We need Dr Mahathir as much as we need the AIDS virus.

Labels: , , , ,

9 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Tun Dr. Mahathir only voice his intention to join UMNO and havent made up his decision.if he will join UMNO again then when will it be?

it's like the Mahathir clan is on the move.why is that?fear that Anwar really gonna achieve his dream to be the next PM?and in the same to topple Datuk Seri Abdullah?

Tun Dr. Mahathir is a great leader but he's also as cunning as a wolf.he knows that UMNO people still respect him and so he uses his reputation to uplift his people in UMNO for the next UMNO high seats competition.

3:11 PM GMT+8  
Blogger Unknown said...

Mahathir's supporters should not melompat in joy yet.

if we read the whole article,is stated that Mahathir only express his intention to rejoin and haven't decided to rejoin.that's two different thing.

as what Muhyiddin said,Mahathir is still thinking and put under consideration of joining UMNO again and once Mahathir declared that he would joined UMNO if Pak Lah stepped down.

3:44 PM GMT+8  
Anonymous Anonymous said...

Malaysia is in turmoil. The only solution is Pakatan takes over the government.

3:57 PM GMT+8  
Anonymous Anonymous said...

Pakatan wont become a government.Annuar is only a bridge for the chinese to be in power.

6:01 PM GMT+8  
Anonymous Anonymous said...

Wei Mahatiu , like this very malu lah, didn't you vow that you will not rejoin um-no as long as Bodolah still in charge ?

6:29 PM GMT+8  
Anonymous Anonymous said...

Anonymous,
'GOOD HORSE NO GRAZE SAME PLACE' so says Confucius...TDM must be confused...sudah tualah!!!!
Confucius

6:51 PM GMT+8  
Anonymous Anonymous said...

TDM nak masuk balik UMNO untuk konon2nya nak perbaiki keadaan UMNO sekarang ke? UMNO ni jadi rosak pada awalnya dulu lagi hasil dari warisan dia sekarang. Orang yang tinggal sekarang ni tengah bertungkus lumus nak perbaiki. Dia bising je.

10:56 PM GMT+8  
Anonymous Anonymous said...

dulunya Ku Li ni beria sangat menentang Mahathir sekarang bersekongkol pulak tu. semua orang yang jadi PM semua tak elok di mata dia, dia je kononnya calon yang terbaik. semua ketua dia nak pijak, teringin sangat nak jadi PM.

10:57 PM GMT+8  
Anonymous Anonymous said...

http://www.kulitpisang.com

“Sudah terang lagi bersuluh”


Itulah pepatah yang sesuai untuk menggambarkan situasi semasa politik UMNO. Kini, Pak Lah (Presiden UMNO) sedang diserang depan dan belakang, kiri dan kanan. Samada dari ahli UMNO atau bukan ahli UMNO.

Hari ini, Muhyiddin mengulangi gesaannya semula. Beliau mahu Pak Lah menyerahkan kuasa secepat mungkin. Alasan yang diberikan Muhyiddin ternyata sama dengan alasan Tun Mahathir. Memang tidak menghairankan bila nada Muhyiddin seakan sama dengan Tun Mahathir. Mereka sudah duduk semeja.

“Tahun 2010 adalah terlalu lama, Saya ingin bertanya kepada beliau (Najib) sama ada mahu menunggu selama itu, kerana beliau (Najib) akan hanya mempunyai masa yang singkat untuk mengurus dan mengembalikan semula kenyakinan rakyat kepada Umno dan BN.”

Tetapi, Muhyiddin cuba menafikan spekulasi yang sedang bertiup kencang. Sikapnya yang ketara kritis sejak akhir-akhir bukan kerana
dirinya mahukan jawatan Presiden atau Timbalan Presiden. Sebaliknya, demi masa depan UMNO. Itu jawapan yang diberikannya kepada wartawan hari ini.

Jawapan itu juga seakan sama dengan jawapan Tun Mahathir sebelum ini dan sekaligus menguatkan keyakinan bahawa Muhyiddin dan Tun Mahathir sedang merancangkan sesuatu untuk menjatuhkan Pak Lah.

Perkembangan mutakhir ini telah mengundang pelbagai pendapat dari para penganalisis politik tanahair. Ada penganalisis yang berpendapat, sebenarnya Tun Mahathir dan Muhyiddin hanya mahu menjatuhkan Pak Lah dan memastikan Najib menaiki takhta UMNO secepat mungkin.

Jika Najib berjaya memegang jawatan Presiden UMNO, maka habuan selayaknya untuk Muhyiddin adalah jawatan Timbalan Presiden UMNO. Sekarang ini, Tun Mahathir dan Muhyiddin sedang menanti reaksi akar umbi ahli UMNO. Mereka mengharapkan akar umbi UMNO akan mendesak Pak Lah melepaskan jawatannya secepat mungkin.

Oleh sebab itu, Tun Mahathir terpaksa masuk semula ke dalam UMNO. Tindakannya keluar parti sebelum ini langsung tidak meninggalkan kesan kepada akar umbi UMNO. Ahli UMNO masih setia dengan Pak Lah dan langsung tidak menghiraukan permintaan Tun Mahathir yang meminta ahli UMNO meninggalkan UMNO buat sementara waktu.

Oleh kerana strategi itu sudah gagal, maka Tun Mahathir terpaksa memasang strategi baru. Dari pemerhatiannya, hanya Ku Li dan Muhyiddin saja yang berani bersuara terhadap Pak Lah mengenai peralihan kuasa 2010.

Tun memerlukan Muhyiddin dan Ku Li untuk strategi terbarunya. Untuk mendapatkan sokongan mereka, Tun tiada pilihan lain melainkan masuk semula ke dalam UMNO. Pak Lah hanya boleh dijatuhkan oleh ahli UMNO sendiri. Pengaruh kuat Muhyiddin dan Ku Li dalam UMNO amat berguna untuk Tun Mahathir mendapatkan sokongan ahli UMNO bagi mendesak peralihan kuasa disegerakan.

Tun tidak mahu Anwar merampas kerajaan sebelum peralihan kuasa 2010 berjaya dilaksanakan. Dalam tempoh 2 tahun ini, Anwar boleh melakukan apa sahaja untuk menjatuhkan kerajaan BN. Masih ada lagi ahli UMNO yang menyokong Tun. Sokongan itu tidak boleh dipersia-siakan.

Tun Mahathir amat mengenali Anwar Ibrahim. Hubungan mereka suatu masa dahulu sudah seperti bapa dan anak sehingga ada yang menyatakan, Tun lebih menyayangi Anwar daripada anaknya sendiri. Banyak ilmu politik yang sudah dicurahkannya kepada Anwar Ibrahim. Tun sedar kemampuan dan potensi anak didik kesayangannya itu. Oleh sebab itu, Tun perlu bertindak segera. Tun perlu mengagalkan strategi Anwar sebelum nasi menjadi bubur.

Strategi terbaru Tun dilihat menguntungkan Muhyiddin. Jika Ku Li atau Najib menjadi Presiden UMNO, jawatan Timbalan Presiden tetap menjadi milik Muhyiddin. Serangan Tun, Ku Li dan Muhyiddin kali ini lebih tertumpu untuk menjatuhkan Pak Lah. Jika ditakdirkan strategi ini
menjadi, Najib, Muhyiddin dan Ku Li akan mendapat habuan masing-masing. Mungkin Najib sebagai PM, Muhyiddin sebagai TPM dan Ku Li sebagai Menteri Kewangan.

Pak Lah tentunya sedar tentang permainan ini. Pak Lah kini seperti ‘King’ dalam permainan catur yang sedang menunggu masa untuk
di’checkmate’kan oleh lawannya. Ahli UMNO mungkin akan menyalahkan Pak Lah jika beliau menolak permohonan Tun untuk memasuki semula ke dalam UMNO. Harapan Pak Lah untuk meneruskan permainan ini nampaknya bergantung kepada kemampuan dan kesetiaan ‘Queen’nya yang sedang dihimpit askar biru muda.

4:12 PM GMT+8  

Post a Comment

<< Home

!-- End #sidebar -->
Malaysia Blog Sites Listing Check Web Rank World Top Blogs - Blog TopSites hits Blog Portal